Etický kódex



Základné ustanovenia

Etický kódex zamestnancov Centra sociálnych služieb prof. Karola Matulaya pre deti a dospelých (ďalej len „CSSpKM“) stanovuje záväzné zásady a pravidlá správania sa zamestnancov CSSpKM v styku s prijímateľmi sociálnej služby (ďalej len „prijímateľ“), s kolegami na pracovisku pri pracovnom výkone, ale aj v styku s rodičmi prijímateľov a s občanmi užšej i širšej verejnosti.

Každý zamestnanec CSSpKM je povinný dodržiavať „Etický kódex zamestnanca CSSpKM“ (ďalej len „kódex“), ktorý je súčasťou pracovného poriadku CSSpKM, s účinnosťou od 1. júna 2011. Etický kódex platí aj pre externých zamestnancov a dobrovoľníkov.

Cieľom uplatňovania etického kódexu je také konanie zamestnancov CSSpKM, ktoré bude rešpektovať spoločenské zásady založené na úcte človeka k človeku, bude vytvárať dôveru pri plnení pracovných úloh a budovať zodpovednosť voči sebe, prijímateľom a ich rodinám, kolegom a verejnosti.

Všeobecné zásady

Zásady správania k prijímateľom sociálnej služby

  • zamestnanec CSSpKM vo vzťahu k prijímateľovi sociálnej služby (ďalej len „prijímateľovi“) si plní svoje povinnosti bez ohľadu na pohlavie, rasu, náboženstvo, kultúru a sociálne postavenie prijímateľa,
  • k prijímateľovi sa správa korektne, s pochopením a rešpektovaním jeho špecifických potrieb a záujmov,
  • k prijímateľovi pristupuje ako k rovnocennému partnerovi, vyká si s prijímateľom (okrem detí), pokiaľ sa spoločne nedohodnú na tykaní,
  • s každým prijímateľom komunikuje pre neho zrozumiteľnou rečou,
  • akceptuje, že v prípade fyzického veku nad 18 rokov je prijímateľ dospelý a má svoje práva i povinnosti,
  • aktívne počúva prijímateľa a akceptuje primeraný čas na jeho vyjadrenie sa,
  • dodržiava právo na súkromie každého prijímateľa a zachováva dôvernosť informácií,
  • hľadá možnosti, ako zapojiť prijímateľa do procesu rozhodovania o vlastnej osobe a o riešení vlastných problémov, rešpektuje jeho právo na vyjadrenie vlastného názoru,
  • pokiaľ prijímateľ svojim rozhodnutím neohrozuje seba, iných prijímateľov alebo zamestnancov, zamestnanec zaňho nerozhoduje,
  • zamestnanec v prítomnosti prijímateľa nerieši svoje súkromné záležitosti,
  • v prítomnosti prijímateľa nerozpráva o ňom, ako aj o iných prijímateľoch, jedine v prípade pochvaly alebo pozitívnych zážitkov,
  • zamestnanec ochraňuje prijímateľa pred neetickým a nezákonným konaním a správaním iného zamestnanca

    Zásady správania medzi zamestnancami
  • zamestnanec pri plnení úloh vyplývajúcich z jeho pracovného zaradenia postupuje odborne, vecne, nestranne, transparentne a objektívne,
  • nepodľahne falošnému pocitu kolegiality, ak je svedkom neodbornosti kolegu, jeho nesprávneho, nespravodlivého správania, diskriminácie, či iného neetického správania voči prijímateľovi alebo kolegovi,
  • neohovára a neosočuje kolegov, nehovorí informácie, ktorými ublíži na cti tým, že ho urazí, zraní alebo naruší jeho dobré meno,
  • vedúci zamestnanec nezneužíva právomoc voči podriadenému, ale je vzorom správania, príkladom konania voči zamestnancom a podporuje rozvoj odborných schopností a osobných vlastností,
  • vedúci zamestnanec je otvorený pripomienkam a podnetom ostatných zamestnancov,
  • zamestnanec je povinný bezodkladne oznámiť zamestnávateľovi: nátlak, aby konal v rozpore s právnymi predpismi, morálkou a verejným záujmom a kódexom, zistenie straty, zneužívania alebo poškodzovania majetku BSK,  vulgárne útoky smerujúce voči jeho osobe, CSSpKM alebo BSK,  ponuku akejkoľvek výhody za práce súvisiace s výkonom jeho úloh na pracovisku.

Zásady správania voči rodičom, verejnosti

  • zamestnanec svojím postojom, vystupovaním a aktivitami šíri dobré meno zariadenia a podporuje osvetu o živote ľudí so špeciálnymi potrebami,
  • v styku so zákonným zástupcom (alebo opatrovníkom) ako i na verejnosti vystupuje profesionálne,
  • v zmysle svojich kompetencií poskytuje zákonným zástupcom objektívne, pravdivé, zrozumiteľné a včasné informácie,
  • na riešenie problémových situácií ohľadom prijímateľa zvolí vhodné prostredie, nekomunikuje ich na chodbe alebo v prítomnosti iných ľudí.

Konflikt záujmov

Povinnosťou zamestnanca je predchádzať akémukoľvek konfliktu jeho osobných záujmov so záujmami zamestnávateľa. Osobný záujem zahŕňa možnú výhodu pre zamestnanca, jeho rodinu, priateľov, blízke osoby a právnické alebo fyzické osoby, s ktorými mal alebo má iné vzťahy.

V pracovných záležitostiach v rámci CSSpKM je zamestnanec povinný zdržať sa takej politickej alebo inej verejnej angažovanosti, ktorá by narúšala dôveru verejnosti v nestranný výkon jeho pracovných povinností. Zamestnanec koná politicky neutrálnym spôsobom.

Dary a iné výhody

Zamestnanec neprijíma ani nevyžaduje od kolegov a ani od tretích osôb žiadne finančné ani nefinančné dary a iné výhody za konanie, ktoré súvisí s plnením jeho úloh na pracovisku. Výnimku tvoria dary poskytované CSSpKM alebo na základe všeobecne záväzných právnych predpisov a platnej kolektívnej zmluvy. Zároveň ani nenavádza tretie osoby na poskytovanie darov, ktoré by mohli vplývať na riadne plnenie pracovných povinností zamestnancov.

Darom sa rozumie bezodplatné plnenie alebo akákoľvek bezodplatná výhoda poskytnutá zamestnancovi v súvislosti s pracovným výkonom.

Zneužitie úradného postavenia

Zamestnanec zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone zamestnania a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru. Neposkytuje informácie nadobudnuté pri výkone práce vo verejnom záujme.

Zamestnanec nebude konať po ukončení pracovného pomeru v CSSpKM tak, aby získal náležité výhody na základe špecifických informácií získaných počas pracovného pomeru.

Nedodržanie zásad tohto etického kódexu sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny a je dôvodom  ukončenia pracovného pomeru v CSSpKM.

 

V Bratislave, 20. júna 2024

Mgr. Jana Čajágiová, riaditeľka CSSpKM