Každý zamestnanec Centra sociálnych služieb prof. Karola Matulaya pre deti a dospelých (ďalej len „CSSpKM“) je povinný dodržiavať „Etický kódex zamestnanca CSSpKM“, ktorý je súčasťou pracovného poriadku CSSpKM, s účinnosťou od 1. júna 2011. Etický kódex platí pre všetkých interných aj externých zamestnancov CSSpKM ako i dobrovoľníkov, ktorí vykonávajú dobrovoľnícku prácu v CSSpKM.
Od zamestnanca CSSpKM sa očakáva, že:
- je dostatočne stotožnený s filozofiou a víziou zariadenia
- jeho správanie bude rešpektovať spoločenské zásady založené na úcte človeka k človeku
- uvedomuje si veľkú zodpovednosť, ktorú má voči sebe, prijímateľom sociálnej služby, ich rodinám, kolegom i verejnosti.
Zásady správania k prijímateľom sociálnej služby
Zamestnanec CSSpKM vo vzťahu k prijímateľovi sociálnej služby (ďalej len „prijímateľovi“) plní svoje povinnosti:
- bez ohľadu na pohlavie, rasu, náboženstvo, kultúru a sociálne postavenie prijímateľa
- k prijímateľovi sa správa korektne, s pochopením a rešpektovaním jeho osobnosti
- rešpektuje špecifické potreby a záujmy prijímateľa
- k prijímateľovi pristupuje ako k rovnocennému partnerovi
- s každým prijímateľom komunikuje pre neho zrozumiteľnou rečou
- akceptuje, že v prípade fyzického veku nad 18 rokov je prijímateľ dospelý a má svoje práva i povinnosti
- u dospelých prijímateľov nepoužíva výraz „poslúchať“
- každý nový zamestnanec dospelým prijímateľom vyká, pokiaľ sa spoločne nedohodnú na tykaní
- aktívne počúva prijímateľa a akceptuje primeraný čas na jeho vyjadrenie sa
- dodržiava právo na súkromie každého prijímateľa a zachováva dôvernosť informácií
- hľadá možnosti, ako zapojiť prijímateľa do procesu rozhodovania o vlastnej osobe a o riešení vlastných problémov
- vedie prijímateľa k samostatnosti
- rešpektuje právo prijímateľa na vyjadrenie vlastného názoru
- prijímateľ má právo výberu, zamestnanec zaňho nerozhoduje, pokiaľ prijímateľ svojim rozhodnutím neohrozuje seba, iných prijímateľov alebo zamestnancov
- v prítomnosti prijímateľa nerieši svoje súkromné záležitosti
- v prítomnosti prijímateľa nerozpráva o ňom, ako aj o iných prijímateľoch, jedine v prípade pochvaly alebo pozitívnych zážitkov
- ochraňuje prijímateľa pred neetickým a nezákonným konaním a správaním iného zamestnanca
Zásady správania medzi spolupracovníkmi
- je tímovým hráčom pracovného kolektívu CSSpKM
- buduje pracovné vzťahy na pozitívnych základoch
- vytvára tolerantnú, objektívnu, tvorivú pracovnú atmosféru
- v prípade nedorozumenia vie urobiť prvý krok, čo je najúčinnejšia cesta ako podať pomocnú ruku, vyriešiť problém a nepripustiť, aby problém nadobudol obrovský rozmer
- nepodľahne falošnému pocitu kolegiality, ak je svedkom neodbornosti kolegu, jeho nesprávneho, nespravodlivého správania, diskriminácie, či iného neetického správania voči prijímateľovi alebo kolegovi
- neohovára a neosočuje kolegov, nehovorí informácie, ktorými ublíži na cti tým, že ho urazí, zraní alebo naruší jeho dobré meno
Zásady správania voči rodičom, verejnosti
- zamestnanec svojím postojom, vystupovaním a aktivitami šíri dobré meno zariadenia a podporuje osvetu o živote ľudí so špeciálnymi potrebami
- v styku so zákonným zástupcom (alebo opatrovníkom) ako i na verejnosti vystupuje profesionálne
- v zmysle svojich kompetencií poskytuje zákonným zástupcom objektívne, zrozumiteľné a včasné informácie
- neprijíma finančné a hodnotné dary, s výnimkou darov poskytovaných CSSpKM alebo na základe všeobecne záväzných právnych predpisov a platnej kolektívnej zmluvy
- zachováva dôvernosť informácií o prijímateľoch, neposkytuje informácie nadobudnuté pri výkone práce vo verejnom záujme.
Nedodržanie zásad Etického kódexu CSSpKM je dôvodom ukončenia pracovného pomeru v CSSpKM.
Mgr. Jana Čajágiová, riaditeľka CSSpKM